Onderzoek en innovatie
Wat we doen
UITVOERING ONDERZOEK
Onderzoek is soms noodzakelijk om te komen tot nieuw beleid. Daarom is toegepast onderzoek één van de kerncompetenties van Wise up. Wij zijn gespecialiseerd in arbeidsmarktanalyses en doelgroeponderzoek. Deze specialismes zijn cruciaal voor arbeidsmarktcommunicatie- en marketingstrategieën, medewerkers- of klanttevredenheid- en nieuwe werkmethoden of actieplannen. Als onderzoeksbureau zijn wij onafhankelijk en diepgravend. Onze deskundigheid op gebied van onderwijs, de arbeidsmarkt, zorg, techniek en aanverwante onderwerpen en sectoren, maakt dat wij nieuwe opdrachten van onze opdrachtgevers gemakkelijk kunnen uitvoeren.
HUMAN CAPITAL AGENDA
Een sector, O&O-fonds, regio of branche heeft belang bij een goed werkende arbeidsmarkt waarbij het onderwijs de juiste medewerkers aflevert vanuit haar beroepsopleidingen. Daarmee wordt de toekomst van bedrijven en instellingen geborgd. Echter dat is geen vanzelfsprekendheid meer door vergrijzing, ontgroening en digitalisering. Een Human Capital Agenda bevat een gedegen arbeidsmarktonderzoek resulterend in cijfermatige prognoses. Dit wordt gevolgd door een actieplan met acties die worden geagendeerd voor de toekomst met een scope van meerdere jaren. Wise up heeft veel Human Capital Agenda’s gemaakt en is uitstekend in staat u hiermee van dienst te zijn.
DESIGN THINKING
Als een probleem helder is maar de oplossing niet en dus nog verder onderzocht moet worden, dan is de methode van design thinking een oplossing. Inzet van design thinking leidt tot product- en project-innovaties. Wise up heeft de expertise in huis om design thinking sessies te organiseren. Tijdens deze sessies, die Incompany worden georganiseerd, komen innovatieve ideeën en concepten tot stand die verder uitgewerkt kunnen worden tot producten, diensten of projecten. Het betreft een iteratief proces waarin steeds kleine stapjes worden gezet met uiteindelijk een groots resultaat.
Hoe wij dat doen
Wij zijn bekwaam in het uitvoeren van zowel kwantitatieve als kwalitatieve onderzoeken. Bij kwantitatieve onderzoeksmethodes investeren wij veel in de ontwikkeling van goede vragenlijsten en kunnen wij diverse statistische analyses uitvoeren. Wij beschikken over een eigen enquêtetool, waarmee we efficiënt vragenlijsten kunnen uitzetten bij respondenten. Bij het uitvoeren van kwalitatief onderzoek hebben onze onderzoekers veel ervaring met het afnemen van interviews. Wij leveren onderzoek en advies van hoge kwaliteit met objectieve resultaten.
Voor het opstellen van een Human Capital Agenda doorlopen we systematisch een aantal stappen. Hierbij spelen cijfermatige analyses en interviews een belangrijke rol. De opgehaalde data worden geanalyseerd en op een toegankelijke wijze uitgewerkt in de agenda. De analyses resulteren in concrete prognoses. Deze worden vergeleken met de ambities van sector of regio. Deze confrontatie leidt tot een aantal op te lossen knelpunten. Die vormen de basis voor de opgaves in de agenda. Deze opgaves worden samen met de opdrachtgever uitgewerkt tot actielijnen waarna de Human Capital Agenda klaar is voor gebruik.
Bij de Design Thinking sessies gebruiken we de methodiek op praktische en interactieve wijze om tot innovaties te komen. Een daartoe opgeleid consultant leidt de sessies. Het levert veelal mooie resultaten op. We kunnen je ook leren hoe je zelf sessies kunt begeleiden.
Wie dat doen
In de praktijk
Arbeidsmarktverkenning Land van Cuijk
Meer over deze Case
Human Capital Agenda (HCA) Klimaatadaptie, energietransitie en Circulaire economie
Meer over deze Case
Onderzoek Health-for-Internationals
Meer over deze Case
Download gratis onze whitepaper
TOP 5 UITDAGINGEN IN HET SOCIAAL DOMEIN
Voor jou als professional die werkt voor- of geïnteresseerd is in het sociaal domein, komen er elke dag weer nieuwe uitdagingen voorbij. Dat maakt het zo’n interessant werkveld, waarbij je echt het verschil voor (kwetsbare) burgers en de samenleving kunt maken.
Waar wij goed in zijn
We behouden goed het overzicht
Bij onderzoek komen vaak veel data kijken. We zijn goed in het analyseren en duiden ervan om uw vraag te kunnen beantwoorden.
We kennen onze deskresearch
Door jarenlange ervaring in deskresearch op ons vakgebied weten wij waar bronnen te vinden zijn en hoe ze te gebruiken.
Inmiddels ruim 1.000 interviews gehouden voor onderzoek
Door interviews wordt naast informatie ook draagvlak opgehaald voor vervolgacties op het onderzoek, vandaar dat interviews vaak onderdeel uitmaken van onze aanpak.
Ruim 10.000 enquetes afgenomen onder diverse doelgroepen
Of het nu werkgevers, arbeidsmigranten, werkzoekenden of studenten zijn... Wij nemen graag een representatieve enquete voor u af.
Partner & Dienstcoördinator Onderzoek
Voorstel op maat? Of nog vragen over deze dienst?
Recente publicaties
De afgelopen jaren zijn er veel ontwikkelingen geweest op het gebied van e-dienstverlening, online communicatie en het gebruik van artificial intelligence (AI). Het is dan ook van groot belang dat overheidsinstanties zich verder ontwikkelen om in te spelen op deze digitale veranderingen, zodat ze effectief kunnen communiceren en daarmee inspelen op de behoeften van de burger. Door gericht aandacht te besteden aan het verhogen van de digitale toegankelijk, het segmenteren van verschillende doelgroepen en het toepassen van AI, kan een overheidsinstantie effectiever communiceren met burgers.
In de reeks interviews met Wise up collega’s, horen we dit keer graag van Anneloes Steentjes. In mei 2024 is ze begonnen als consultant bij Wise up. Hoe is het ondertussen met Anneloes? Tijd om haar wat beter te leren kennen.
Dit whitepaper is gericht op professionals binnen (semi-)overheidsinstanties, die de ambitie hebben om met communicatie het vertrouwen in hun organisatie te vergroten. Het vertrouwen in organisaties en publieke figuren staat al jarenlang onder druk. We laten zien waarom vertrouwen essentieel is voor het succes van organisaties en hoe je dit kunt bevorderen door gerichte communicatie-inspanningen. Maak van communicatie een krachtig instrument om vertrouwen te winnen en impact te maken.