Skip to content
Blog

Kenmerken en competenties van succesvolle netwerkmanagers!

Datum
23 maart 2021
Leestijd
5 minuten
Deel

Inclusief 5 tips om een betere netwerkmanager te worden.

In mijn vorige blog gaf ik al aan dat netwerksamenwerkingen een vorm van samenwerking is waarin hiërarchie een bijrol speelt in tegenstelling tot werken binnen organisaties. Als medewerker binnen een organisatie moet je soms gewoon doen wat je gevraagd wordt ook al ben je het er niet mee eens. In een netwerksamenwerking of netwerkorganisatie verlopen die processen anders. Wil je een succesvolle netwerkmanager worden vraagt dit hele andere competenties.

In deze blog wil ik vijf belangrijke kenmerken en competenties van een netwerkmanager toelichten. Namelijk: openheid van geest, onderhandelen, geduld, interpersoonlijke vaardigheden en leiderschap achter de schermen.

1. Openheid van geest

Een open geest oftewel het hebben van een open mind (in het Engels klinkt het toch echt veel beter). Ik zou eraan willen toevoegen dat je een gezonde dosis nieuwsgierigheid moet hebben en de wil om te doorgronden en te begrijpen. Als een onderzoeker ga je met potentiële samenwerkingspartners in gesprek. Je wilt weten wat ze belangrijk vinden, welke belangen ze nastreven maar ook hoe ze op de inhoud betrokken zijn. Je wilt bijna in de huid kruipen van de ander.

Tip 1: probeer in de eerste gesprekken die je voert zo min mogelijk aan het woord te zijn. Stel vragen! Zorg dat de ander praat. Luister goed naar de woorden die de ander kiest.

2. Onderhandelen

Onderhandelen in een netwerk gaat anders dan normaal. Als we een huis gaan kopen hebben je vaak één overzichtelijk doel, ik wil het huis kopen voor een zo laag mogelijke prijs. Je streeft één belang na, je eigenbelang.

In een netwerksamenwerking is dit vaak niet zo makkelijk. Je moet namelijk een oplossing bedenken die voor al je partners werkt! Het is als schaken op meerdere borden tegelijk. Als netwerkmanager moet je daarom met veel complexiteit om kunnen gaan en over een enorme hoeveelheid flexibiliteit en inventiviteit beschikken. In de praktijk betekent dit vaak ook veel kopjes koffie drinken en belletjes plegen om ideeën vrijblijvend bij partners te toetsen.

Tip 2: denk na over creatieve oplossingen. Als je teveel water bij de wijn hebt gedaan is deze niet meer te drinken. Kijk naar de ingrediënten die op tafel liggen en maak een spannende cocktail waar al je partners blij van worden. Mocht je de puzzelstukje even niet overzien maak dan een stakeholder analyse.

3. Geduld

Het opzetten van een stabiele netwerksamenwerking heeft tijd nodig. Je wilt je partners niet in een samenwerking rommelen waar ze eigenlijk niet op zitten te wachten.

Ik heb het zelf meegemaakt binnen een project waarbij iemand anders de voorbereidende gesprekken gedaan had met prachtig resultaat een tiental convenanten. Ik dacht destijds…een gespreid bedje! Niets bleek minder waar. De partners waren onder druk gezet, met de boodschap als je nu niet tekent gebeurt er nooit meer iets. Met als gevolg…toen er geleverd moest worden gaf niemand thuis.

Je wilt partners binden op een gemeenschappelijk resultaat, het doel van het netwerk. Willen partners nog niet aanhaken, geloven ze nog niet of onvoldoende in het doel en om dit middels samenwerking te realiseren.

Tip 3: Zorg dat er voldoende voortgang gemaakt wordt maar zet partners niet onder druk. Partners sluit je aan op de inhoud.

4. Interpersoonlijke vaardigheden

Goed ontwikkelde interpersoonlijke vaardigheden die je in staat stellen om groepsprocessen te doorgronden en te beïnvloeden zijn van groot belang in het opzetten van netwerksamenwerkingen.

We denken vaak dat als we alle partijen om tafel zetten dat de samenwerking vanzelf komt. Ik betwijfel dit ten zeerste. Groepsprocessen laten zich lastig voorspellen omdat mensen zich in een groep anders gedragen. Een goede netwerkmanager investeert zowel in de groepsprocessen als in de één-op-één relatie tussen de partners en zichzelf. Op die manier kun je beter het gedrag van partners in de groep duiden. Een ander voordeel van één-op-één contacten is dat je veel meer informatie te horen krijgt, mits je een veilig psychologisch klimaat weet te scheppen.

Het is niet voor niks dat onderhandelingen in de politiek vaak in de achterkamertjes beklonken worden. De achterkamertjes hebben een negatieve bijklank gekregen maar zonder die kamertjes was men waarschijnlijk helemaal niet tot een oplossing gekomen.

Maar let op! Als netwerkmanager is je doel een stabiele samenwerking opzetten die voor iedereen werkt (of afzien van samenwerking als die er gewoonweg niet in blijkt te zitten). Zorg dat je zorgvuldig omgaat met de informatie die anderen met je delen.

Tip 4: Communiceer met de groep én met de individuele partijen.

5. Leiderschap achter de schermen

De rol van netwerkmanager is vaak cruciaal om samenwerkingen tussen organisaties van de grond te krijgen. Als netwerkmanager speel je een grote rol, met name achter de schermen. Is het gelukt de samenwerking van de grond af te krijgen…gun je partners dan een plek op het podium. Als zij de samenwerking uitdragen is dat een teken van een krachtige samenwerking. Je staat dan misschien niet op het podium (alhoewel je partners je soms op het podium trekken) maar ze bellen je de volgende keer wel weer als er een nieuwe samenwerking gesmeed moet worden. Heb je als netwerkmanager een duidelijke PR-taak voor het netwerk, dan klim je natuurlijk wel het podium op.

Als netwerkmanager klim je dan misschien niet overal het podium op. Je krijgt er wel sociaal kapitaal voor terug. Een paar jaar geleden was ik coördinator Human Capital Agenda Topsectoren van West-Brabant. Een prachtige rol om te mogen vervullen. Ik zat/zit diep ingebed in de West-Brabantse netwerken, met als gevolg dat mensen je jaren later nog steeds weten te vinden of kennis met je willen maken

Tip 5: laat je partners het succes van het netwerk uitdragen: je credit’s komen wel!

Heb jij onze whitepapers al ontdekt?

Deze kun je gewoon gratis aanvragen bij whitepapers

 Je ontvangt dan ook de wekelijkse vervolgblogs over trends gemakkelijk in je mail

Over Wise up Consultancy: Wij helpen (semi)overheden, onderwijsinstellingen en netwerkorganisaties bij het oplossen van vraagstukken op het gebied van arbeidsmarkt, onderwijs en economie. Dit doen we door het inzetten van ervaren project- en programmamanagers, enthousiaste onderzoekers en bevlogen adviseurs. Hiermee brengen we complexe opdrachten en vraagstukken van onze klanten tot een succesvol resultaat zodat zij zelf kunnen excelleren. Hiermee bewerkstelligen we maatschappelijke impact door de arbeidsmarkt in balans te houden en zo veel mogelijk mensen mee te laten doen.

Onze inzichten in je inbox?

Schrijf je dan in voor de Wise up nieuwsbrief. Wekelijks nieuwe inzichten in je inbox.