Skip to content
Dienst

Onderzoek en innovatie

Onderzoek en innovatie is waardevol om een koers te kunnen bepalen voor de toekomst. Wij doen arbeidsmarktanalyses, doelgroeponderzoek en stellen Human Capital Agenda’s op. Wij begeleiden ook Design Thinking sessies om te komen tot innovatieve concepten.

Wat we doen

UITVOERING ONDERZOEK

Onderzoek is soms noodzakelijk om te komen tot nieuw beleid. Daarom is toegepast onderzoek één van de kerncompetenties van Wise up. Wij zijn gespecialiseerd in arbeidsmarktanalyses en doelgroeponderzoek. Deze specialismes zijn cruciaal voor arbeidsmarktcommunicatie- en marketingstrategieën, medewerkers- of klanttevredenheid- en nieuwe werkmethoden of actieplannen. Als onderzoeksbureau zijn wij onafhankelijk en diepgravend. Onze deskundigheid op gebied van onderwijs, de arbeidsmarkt, zorg, techniek en aanverwante onderwerpen en sectoren, maakt dat wij nieuwe opdrachten van onze opdrachtgevers gemakkelijk kunnen uitvoeren.

HUMAN CAPITAL AGENDA

Een sector, O&O-fonds, regio of branche heeft belang bij een goed werkende arbeidsmarkt waarbij het onderwijs de juiste medewerkers aflevert vanuit haar beroepsopleidingen. Daarmee wordt de toekomst van bedrijven en instellingen geborgd. Echter dat is geen vanzelfsprekendheid meer door vergrijzing, ontgroening en digitalisering. Een Human Capital Agenda bevat een gedegen arbeidsmarktonderzoek resulterend in cijfermatige prognoses. Dit wordt gevolgd door een actieplan met acties die worden geagendeerd voor de toekomst met een scope van meerdere jaren. Wise up heeft veel Human Capital Agenda’s gemaakt en is uitstekend in staat u hiermee van dienst te zijn.

DESIGN THINKING

Als een probleem helder is maar de oplossing niet en dus nog verder onderzocht moet worden, dan is de methode van design thinking een oplossing. Inzet van design thinking leidt tot product- en project-innovaties. Wise up heeft de expertise in huis om design thinking sessies te organiseren. Tijdens deze sessies, die Incompany worden georganiseerd, komen innovatieve ideeën en concepten tot stand die verder uitgewerkt kunnen worden tot producten, diensten of projecten. Het betreft een iteratief proces waarin steeds kleine stapjes worden gezet met uiteindelijk een groots resultaat.

Hoe wij dat doen

Wij zijn bekwaam in het uitvoeren van zowel kwantitatieve als kwalitatieve onderzoeken. Bij kwantitatieve onderzoeksmethodes investeren wij veel in de ontwikkeling van goede vragenlijsten en kunnen wij diverse statistische analyses uitvoeren. Wij beschikken over een eigen enquêtetool, waarmee we efficiënt vragenlijsten kunnen uitzetten bij respondenten. Bij het uitvoeren van kwalitatief onderzoek hebben onze onderzoekers veel ervaring met het afnemen van interviews. Wij leveren onderzoek en advies van hoge kwaliteit met objectieve resultaten.

Voor het opstellen van een Human Capital Agenda doorlopen we systematisch een aantal stappen. Hierbij spelen cijfermatige analyses en interviews een belangrijke rol. De opgehaalde data worden geanalyseerd en op een toegankelijke wijze uitgewerkt in de agenda. De analyses resulteren in concrete prognoses. Deze worden vergeleken met de ambities van sector of regio. Deze confrontatie leidt tot een aantal op te lossen knelpunten. Die vormen de basis voor de opgaves in de agenda. Deze opgaves worden samen met de opdrachtgever uitgewerkt tot actielijnen waarna de Human Capital Agenda klaar is voor gebruik.

Bij de Design Thinking sessies gebruiken we de methodiek op praktische en interactieve wijze om tot innovaties te komen. Een daartoe opgeleid consultant leidt de sessies. Het levert veelal mooie resultaten op. We kunnen je ook leren hoe je zelf sessies kunt begeleiden.

Wie dat doen

luuk
Luuk Hammecher
Senior Consultant
Profielfoto van Nissa Berntsen
Nissa Berntsen
Consultant
Profielfoto van Lisa Kessels
Lisa Kessels
Consultant
boris
Boris Schussler
Consultant

In de praktijk

Arbeidsmarktverkenning Land van Cuijk

Voor MBO-opleidingen is het van belang het onderwijs goed af te stemmen op de werkgelegenheid in de regio. Daarom gaf Koning Willem 1 College ons de opdracht om een arbeidsmarktonderzoek uit te voeren in een wervingsgebied van één van hun opleidingslocaties.

Meer over deze Case

Human Capital Agenda (HCA) Klimaatadaptie, energietransitie en Circulaire economie

Voor Midpoint (Midden-Brabant) stelden we een HCA Klimaatadaptatie, Energietransitie en Circulaire Economie op. Deze bestaat uit een analyse van de toekomstige regionale arbeidsmarktvraag door middel van deskresearch, interviews en enquete, gevolgd door een concrete actieagenda.

Meer over deze Case

Onderzoek Health-for-Internationals

Healthcare for internationals is een non-profit coöperatie van zorgaanbieders die hun zorg beter toegankelijk willen maken voor internationals. Dit zijn de meer dan 1,1 mln (buitenlandse) kenniswerkers, arbeidsmigranten, studenten, statushouders en hun gezinsleden. Wij onderzochten voor deze coöperatie de toegankelijkheid van – en het vertrouwen in de Nederlands zorg voor internationals.

Meer over deze Case

Rectangle 8

TOP 5 UITDAGINGEN IN HET SOCIAAL DOMEIN

Download gratis onze whitepaper

Voor jou als professional die werkt voor- of geïnteresseerd is in het sociaal domein, komen er elke dag weer nieuwe uitdagingen voorbij. Dat maakt het zo’n interessant werkveld, waarbij je echt het verschil voor (kwetsbare) burgers en de samenleving kunt maken.

Waar wij goed in zijn

We behouden goed het overzicht

Bij onderzoek komen vaak veel data kijken. We zijn goed in het analyseren en duiden ervan om uw vraag te kunnen beantwoorden.

We kennen onze deskresearch

Door jarenlange ervaring in deskresearch op ons vakgebied weten wij waar bronnen te vinden zijn en hoe ze te gebruiken.

Inmiddels ruim 1.000 interviews gehouden voor onderzoek

Door interviews wordt naast informatie ook draagvlak opgehaald voor vervolgacties op het onderzoek, vandaar dat interviews vaak onderdeel uitmaken van onze aanpak.

Ruim 10.000 enquetes afgenomen onder diverse doelgroepen

Of het nu werkgevers, arbeidsmigranten, werkzoekenden of studenten zijn... Wij nemen graag een representatieve enquete voor u af.

Lars Damen

Direchteur HRD & Dienstcoördinator Onderzoek

Voorstel op maat? Of nog vragen over deze dienst?

Neem dan contact op met onze dienstcoördinator Lars Damen. Dit kan via email of de telefoon.

Recente publicaties

Female general manager trying to handle organizational crisis during a meeting
Blog
Hoe kom je beslagen ten ijs in tijden van crisis? 3 tips voor crisismanagement

Deze blog gaat over hoe essentieel goede voorbereiding is in tijden van crisis. Je leest waarom een crisiscommunicatieplan onmisbaar is, hoe je een sterk crisisteam opbouwt en welke rol strategische communicatie speelt bij het behouden van rust en vertrouwen. 

Blog
De hybride professional: een nieuwe soort?

De krapte op de arbeidsmarkt vraagt om slimme oplossingen. In onze nieuwste blog ontdek je hoe hybride functies, die theorie en praktijk combineren bijdragen aan meer werkplezier, minder burn-outs én een herwaardering van praktisch werk. Is dit de sleutel tot een veerkrachtige arbeidsmarkt?

middellange-geschoten-zakelijke-vrouwen-bespreken
Blog
Casus - De kracht van het verandercanvas

In veel organisaties worden verandertrajecten gestart met de beste intenties, maar stranden ze voortijdig. De oorzaken? Onduidelijke prioriteiten, te weinig aandacht voor het verandervermogen van de organisatie, en een gebrek aan gezamenlijke focus. In deze publicatie laten we zien hoe het Verandercanvas (Rossum & Huijsman, 2018) ingezet kan worden.