Skip to content
Blog

7 Trends die het onderwijs in het nieuwe schooljaar vormgeven

foto van student of leerling in bibliotheek
Datum
26 augustus 2024
Leestijd
5 minuten
Deel

7 Trends die het onderwijs in het nieuwe schooljaar vormgeven

Het nieuwe schooljaar 2024/2025 is begonnen! Terwijl leerlingen en studenten opnieuw plaatsnemen in de klaslokalen, staan onderwijsprofessionals voor een serie nieuwe uitdagingen. De vraag is: hoe kunnen we beter inspelen op de behoeften van de huidige generatie leerlingen en de samenleving? De Rijksoverheid heeft recent belangrijke beleidsmaatregelen geïntroduceerd die richting geven aan de toekomst van ons onderwijs. In deze blog delen we 7 Trends in het onderwijs dit nieuwe schooljaar.

1.Basisvaardigheden in de schijnwerpers

Het versterken van basisvaardigheden zoals taal, rekenen en burgerschap is een prioriteit voor de Rijksoverheid. Hieraan wordt gewerkt door bij te dragen aan lokale initiatieven die deze vaardigheden ondersteunen, bijvoorbeeld door naschoolse programma’s te stimuleren of samenwerkingen met bibliotheken te organiseren. Gemeenten en partners in het sociale domein spelen hierbij een cruciale rol door de juiste middelen en kansen te bieden om deze basisvaardigheden te versterken en hierbij elkaar op te zoeken in samenwerkingen.

2. Meer persoonlijke aandacht voor iedere leerling

Een belangrijk speerpunt voor de komende jaren is het vergroten van de onderwijstijd en het verminderen van werkdruk voor leraren, zodat er meer tijd is voor persoonlijke aandacht. Dit vereist gerichte beleidsinterventies om werkdruk te verlagen en onderwijstijd effectief te benutten. Overheidspartners kunnen helpen door te investeren in ondersteunende functies binnen scholen, zoals onderwijsassistenten en mentoren.

3. Onderwijsvernieuwing: digitalisering en hybride leren

Digitalisering blijft een belangrijke trend in het onderwijs, waarbij hybride leren – een mix van fysiek en online onderwijs – steeds meer de norm wordt. De overheid stimuleert scholen om te innoveren en gebruik te maken van digitale middelen. Dit biedt kansen voor overheidspartners om beleid te ontwikkelen dat scholen ondersteunt bij de implementatie van nieuwe technologieën, zoals e-learning platforms en digitale leermiddelen. Scholen kunnen hierbij gebruikmaken van de beschikbare handreiking voor scholen om deze vernieuwingen effectief te integreren.

4. Gelijke kansen voor iedereen

Kansengelijkheid blijft een kernpunt in het onderwijsbeleid. Met de focus op het aanpakken van onderwijsachterstanden, vooral in kwetsbare wijken, zet de overheid in op het creëren van gelijke kansen voor alle leerlingen. Professionals binnen de (semi-)overheid kunnen hieraan bijdragen door gerichte programma’s te ontwikkelen die achterstanden verkleinen, zoals extra ondersteuning voor taal- en rekenonderwijs in achterstandswijken .

5. Duurzaamheid in het onderwijs

Duurzaamheid is een thema dat steeds belangrijker wordt in het onderwijs. Scholen worden gestimuleerd om duurzaamheid te integreren in hun curriculum en schoolbeheer. Dit betekent dat er een grote rol is weggelegd voor gemeenten en onderwijsprofessionals om duurzaamheid in het onderwijs te bevorderen, bijvoorbeeld door duurzame schoolgebouwen te realiseren of projecten te initiëren die leerlingen betrekken bij milieuvriendelijke initiatieven. Voorbeeld hiervan is het actieplan duurzaamheid in onderwijs.

6. Leven lang ontwikkelen

De verschuiving naar een levenslange leercultuur is in volle gang. Het kabinet onderstreept het belang van bij- en omscholing voor iedereen, van jong tot oud. Overheidspartners en HR-managers kunnen bijdragen door programma’s te ontwikkelen die werknemers ondersteunen in hun doorlopende educatie, en door de samenwerking tussen scholen en bedrijven te bevorderen om zo doorlopende leerlijnen te creëren.

7. Inclusief onderwijs: toegankelijk voor iedereen

Inclusiviteit is een belangrijke pijler van het huidige onderwijsbeleid. De Rijksoverheid streeft naar een onderwijssysteem dat toegankelijk is voor alle leerlingen, ongeacht hun achtergrond of beperkingen. Overheidspartners kunnen hieraan bijdragen door ervoor te zorgen dat inclusieve onderwijsprogramma’s goed worden gefinancierd en ondersteund, en dat leraren en scholen de middelen krijgen om diversiteit te omarmen .

Klaar om aan de slag te gaan?

Deze trends geven niet alleen richting aan de toekomst van het onderwijs, maar bieden ook concrete kansen voor professionals binnen het onderwijs en de (semi-)overheid om bij te dragen aan de vernieuwing en verbetering van ons onderwijssysteem. Bij Wise up zijn we gespecialiseerd in het begeleiden van onderwijsinstellingen en overheidsorganisaties in dit dynamische landschap. Hiervoor bieden onze whitepapers diepgaande analyses en praktische oplossingen die je op weg kunnen helpen. Download ze nu en ontdek hoe wij samen het onderwijs van morgen kunnen vormgeven.

Wist je dat…
scholen die kansengelijkheid prioriteren, betere resultaten behalen bij leerlingen uit achterstandsgroepen? Dit is niet alleen een kwestie van ethiek, maar ook van effectiviteit. Onderzoek van de OECD (2018) toont aan dat onderwijsinstellingen die gericht inspelen op het creëren van gelijke kansen, significant bijdragen aan de prestaties van leerlingen die anders zouden achterblijven. Dit benadrukt het belang van gerichte interventies en ondersteuning om ongelijkheden in het onderwijs te verminderen en elke leerling een eerlijke kans op succes te bieden. Wil je meer weten over hoe jouw school of organisatie kan bijdragen aan kansengelijkheid? Bij Wise Up hebben we de expertise om je hierbij te ondersteunen.

 

Onze inzichten in je inbox?

Schrijf je dan in voor de Wise up nieuwsbrief. Wekelijks nieuwe inzichten in je inbox.

Gebruikte bronnen

Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. (2024). Nieuwsbrief Onderwijs.
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. (2024). Nieuwsbrief Onderwijs en Wetenschap.
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (2024). Actieplan duurzaamheid in onderwijs
OECD. (2018). Equity in Education: Breaking Down Barriers to Social Mobility. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264073234-en.