Home / Trainingen / Masterclass AI in het onderwijs

Masterclass AI in het onderwijs
Sinds februari 2025 is de AI-wetgeving in de EU van kracht, waaronder de eis om onderwijspersoneel AI-geletterd te maken. Dit is hét moment om AI op een verantwoorde, toekomstgerichte manier te integreren in jouw onderwijspraktijk. Maar, met die integratie komen ook uitdagingen. Hoe ga je daar mee om? En hoe krijg je iedereen mee?
Datum: 24 november 2025 of 12 januari 2026
Kosten: gratis
Duur: 1,5 uur (online)
Het belang van deze masterclass
De Europese AI Act is geen toekomstmuziek meer – het is realiteit. Sinds februari 2025 zijn de eerste verplichtingen al van kracht, waaronder de eis om onderwijspersoneel AI-geletterd te maken. Vanaf augustus 2026 moeten álle organisaties die AI inzetten – dus ook onderwijsinstellingen – volledig voldoen aan de wetgeving.
Of je nu AI gebruikt voor leerlingbegeleiding, toetsanalyse, lesplanning of administratieve processen: je bent als onderwijsinstelling verantwoordelijk voor het naleven van de regels. De AI Act stelt strikte eisen aan transparantie, datagebruik, menselijke controle én AI-geletterdheid binnen je organisatie.
Dit is hét moment om AI op een verantwoorde, toekomstgerichte manier te integreren in jouw onderwijspraktijk. Maar, met die integratie komen ook uitdagingen. In de praktijk zien we binnen onderwijsinstellingen vaak een grote diversiteit in hoe medewerkers AI omarmen. Sommigen experimenteren enthousiast met nieuwe toepassingen, terwijl anderen juist terughoudend of zelfs afwijzend zijn. Hoe komt dat? Wat maakt dat sommige mensen direct aanhaken en anderen afhaken? En hoe krijg je iedereen mee?
In deze masterclass duiken we in die vragen. Je krijgt inzicht in de dynamiek van AI-adoptie binnen organisaties én hoe je daar als onderwijsprofessional effectief op kunt inspelen. We combineren actuele kennis over de AI Act met praktische handvatten om draagvlak te creëren en AI-geletterdheid te vergroten.
Is deze masterclass geschikt voor mij?
Deze masterclass is speciaal ontwikkeld voor professionals in het onderwijs – van beleidsmakers en bestuurders tot docenten.

Programma
In de masterclass gaan we in op de volgende onderwerpen:
Zo ziet het proces van aanmelding tot afronding van de masterclass eruit:
Jouw trainer

Lisa Kessels
Trainer, consultant, auteur & Innovatiemedewerker
Zo gaan we te werk
Neem deel aan de masterclass AI in het onderwijs. Dit is hét moment om AI op een verantwoorde, toekomstgerichte manier te integreren in jouw onderwijspraktijk. Maar, met die integratie komen ook uitdagingen. In de praktijk zien we binnen onderwijsinstellingen vaak een grote diversiteit in hoe medewerkers AI omarmen. Hoe komt dat? Wat maakt dat sommige mensen direct aanhaken en anderen afhaken? En hoe krijg je iedereen mee?
JE INVESTERING
Er zijn geen kosten verbonden aan deelname van deze masterclass. Er is altijd veel interesse voor onze gratis sessies en er is een beperkt aantal plaatsen (maximaal 10 per sessie). Dus meld je meteen aan!
Deze masterclass heeft een waarde van € 245,- maar is voor jou helemaal gratis! Mocht je onverhoopt niet kunnen, meld je dan uiterlijk 24 uur van tevoren bij ons af. Zo niet dan behouden wij ons het recht voor om deze kosten alsnog bij je in rekening te brengen.

WAT LEVERT HET JOU OP?
Schrijf je in voor de Masterclass
Ik heb eerst nog een vraag
Toch eerst nog wat vragen? neem dan contact met ons op of stel een vraag

Recente publicaties
Het leren van menselijke vaardigheden zoals kritisch denken, creativiteit en samenwerken wordt belangrijker. Flexibiliteit en het vermogen om nieuwe technologieën snel eigen te maken zijn hierbij van groot belang. Tegelijkertijd stelt AI ons ook voor uitdagingen: ethische afwegingen, veranderende rollen en de noodzaak om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen. Deze leerevolutie raakt alle sectoren, maar nergens zo prominent als in het onderwijs en binnen organisaties. Juist daar speelt leren en ontwikkelen een centrale rol in het leven van mensen. Hoe ga je daar mee om? Hoe blijf je bij, innoveer je en help je mensen ontwikkelen?

Bij arbeidsmarktkrapte blijft de reflex bestaan om direct te werven, terwijl het échte probleem vaak zit in hoe ontwikkeling, inzet en samenwerking zijn georganiseerd. Dit verschil wordt bewerkstelligd door slimmer te organiseren: het werk en de mensen zo inrichten dat bestaande medewerkers kunnen doorgroeien, nieuwe doelgroepen kunnen instromen en organisaties samen hun schaarse capaciteit beter benutten.