Skip to content
Case

Communicatieadviseur van het Landelijk WSP Gemeenten

De organisatie
Datum
16 oktober 2024
Leestijd
5 minuten
Deel

Het Landelijk Werkgeversservicepunt (WSP) Gemeenten zet zich in voor landelijke werkgevers die inclusief ondernemen. Wise up voert de opdracht van communicatieadviseur van het Landelijk WSP Gemeenten uit. Vanuit die rol ben ik, Tessa van Tilburg, al twee jaar lang verantwoordelijk voor alle communicatie-uitingen. In een dynamisch speelveld, waar inclusief ondernemen en sociale impact centraal staan, zorgen wij dat alle betrokkenen – landelijke werkgevers, arbeidsmarktregio’s en partners – op de juiste manier worden geïnformeerd en geïnspireerd. Omdat we met veel verschillende stakeholders samenwerken, is een goede communicatiestrategie van belang. In deze casus geef ik een kijkje in mijn dagelijkse werkzaamheden en laat ik zien hoe we complexe vraagstukken vertalen naar krachtige communicatie.

Landelijk WSP Gemeenten in het kort

Het Landelijk WSP Gemeenten ondersteunt landelijke werkgevers en arbeidsmarktregio’s door ze met elkaar in contact te brengen en een set regio-overstijgende afspraken te ontwerpen. Doel is om mensen uit de doelgroepen van de Participatiewet en Wet Banenafspraak die onder de verantwoordelijkheid van gemeenten vallen, duurzaam en betaald aan de slag te helpen. We ontwikkelen daarbij een aanpak die rekening houdt met de belangen en wensen van werkgevers én met de mogelijkheden en voorkeuren van arbeidsmarktregio’s. Daarbij ontstaat meerwaarde voor alle betrokkenen: werkgevers kunnen beter invulling geven aan hun inclusief HR-beleid, regio’s kunnen hun kandidaten bemiddelen naar werk en kandidaten hebben kans op duurzaam en betaald werk.

Geen dag hetzelfde

Als communicatieadviseur houd ik me bezig met verschillende projecten om ons netwerk te voorzien van de juiste kennis en informatie. We hebben een grote achterban die we graag dichtbij houden. Daar is een goed doordachte communicatiestrategie essentieel voor. Onderdeel van mijn werk is onder andere het maken van een strategisch communicatieplan, het creëren en ontwikkelen van content voor onze communicatiekanalen (website, nieuwsbrief, LinkedIn) en het organiseren van evenementen. Dit maakt dat geen dag hetzelfde is. Omdat we een relatief klein team hebben, kunnen we snel schakelen. Dit vraagt een hands on mentaliteit en flexibiliteit in de uitvoering van bijvoorbeeld de contentkalender. Onze communicatie bevat ook grotere projecten, zoals het ontwikkelen van onze praatplaat en het schrijven van het whitepaper ‘onderweg naar succes op de werkvloer’.

Complexe dienstverlening uitgelegd in één afbeelding

Een hoogtepunt in onze communicatie-uitingen is de ontwikkeling van een praatplaat. Een visualisatie om bij een nieuwe werkgever of contactpersoon in de arbeidsmarktregio onze dienstverlening kort maar krachtig uit te leggen. In een aantal sessies onderzochten we samen met illustrator Sandra Heeren wat de boodschap is die we willen overbrengen. Zij wist met haar nieuwsgierigheid en enthousiasme onze complexe dienstverlening te visualiseren in de praatplaat (zie afbeelding). De adviseurs gebruiken de praatplaat als visitekaartje. Hierdoor kan de contactpersoon teruggrijpen op deze informatie of zijn collega’s aan de hand van de praatplaat onze dienstverlening uitleggen.

Een persoonlijke twist

Ieder jaar brengen we een whitepaper uit om ons netwerk uitgebreid te informeren en inspireren op één specifiek thema. Dit jaar koos ik voor een verrassende invalshoek, gebaseerd op mijn achtergrond in de Bewegingswetenschappen. In de sportwereld is het heel normaal om aandacht te geven aan het mentale aspect, voeding, leefomgeving, teamgevoel en slaap. Deze secundaire voorwaarden om te presteren worden niet altijd meegenomen in de begeleiding van een werknemer. Voor iemand met een extra begeleidingsbehoefte kan aandacht voor deze secundaire voorwaarden belangrijk zijn. We hebben deze twee werelden met elkaar verbonden, om van elkaar te leren in het whitepaper ‘onderweg naar succes op de werkvloer’.

Blik op de toekomst

Ik ben trots op de professionalisering die we in de communicatie de afgelopen jaren hebben doorgemaakt. Deze groei wil ik de komende jaren door blijven zetten. Hierdoor kunnen we nog meer landelijke werkgevers bereiken en adviseren over inclusief werkgeverschap. Daarnaast hebben we te maken met een snel veranderend landschap en landelijke ontwikkelingen, waar onze communicatiestrategie goed op afgestemd moet worden. Een mooie uitdaging voor de komende tijd!

 

 

Onze inzichten in je inbox?

Schrijf je dan in voor de Wise up nieuwsbrief. Wekelijks nieuwe inzichten in je inbox.