Skip to content
Blog

Strategieontwikkeling om innovatiekracht te verbeteren

Datum
2 augustus 2022
Leestijd
3 minuten
Deel

De why zit geworteld in ons brein

Simon Sinek, gaf het in zijn boek “Start with the why”, al aan. De gouden cirkel, met in de kern het waarom, laat zien hoe leiders in staat zijn om mensen tot actie te inspireren in plaats van ze ertoe te manipuleren. Door de “why” spreek je het limbische brein aan, het gedeelte dat verantwoordelijk is voor onze gevoelens en dus ook voor vertrouwen en loyaliteit. Een echte samenwerking moet goed voelen, dus ook tussen professional en bestuurder/ manager.

Spreekt je boodschap niet het limbische brein aan, dan wordt de keuze om je te volgen waarschijnlijk gemaakt vanuit de Neocortex. En wordt volgen of niet volgen een kosten, batenanalyse. Leiden en volgen wordt dan een rationeel. Erg duurzaam zijn deze relaties vaak niet. Heeft er iemand een betere deal dan is je medewerker gevlogen.

Zelf heb ik me de afgelopen jaren gespecialiseerd in (netwerk)samenwerking. Bij uitstek in een netwerksamenwerking ontkom je er niet aan de “why” (gemeenschappelijk resultaat) goed te formuleren. Jij en je partners moeten namelijk weten waarvoor je wilt gaan. Daarnaast moet deze samenwerking goed voelen omdat je erop moet kunnen vertrouwen dat de andere partners rekening houden met jouw belangen. Een samenwerking waarin iedereen alleen denkt aan zijn eigen belang gaat niet werken.

Maak tijd voor het maken van een goede visie en strategie

Omdat veel innovaties en veranderprocessen falen door gebrek aan volgers is het als bestuurder belangrijk om tijd te nemen voor het opstellen van een goede visie en strategie. Er zijn allerlei methodes voor om dit te doen.

Ten eerste is het belangrijk om de urgentie te bepalen. Wat is de noodzaak tot veranderen? Er moet wel een reden zijn om ingesleten gedrag aan te passen.

De urgentie kan afkomstig zijn vanuit:

  1. De wereld moet veranderen en dat doen we door….
  2. De wereld veranderd en daarom moeten wij mee veranderen….

De echte grote impactmakers passen hun producten en diensten niet aan op de omgeving, maar veranderen de omgeving met hun producten en diensten. Interessant, maar deze disruptieve kracht is niet veel organisaties weggelegd. Voor deze manier van veranderen en strategieën uitzetten is geen werkwijze vast te stellen. Dit ben je of dit ben je niet.

De tweede vorm van veranderen is voor veel organisaties haalbaarder. De “fit” met de omgeving dreigt verloren te gaan dus veranderen is nodig. Voor deze manier van veranderen kan dan ook gebruik worden gemaakt van werkmethoden, zoals:

  • DESTEP-methode voor het maken van een omgevingsanalyse
  • SWOT-analyse met confrontatiematrix
  • Scenarioplanning

Deze tools helpen om de omgeving in kaart te brengen. Vervolgens kun je hier je strategie op aanpassen. Ik zal deze werkvormen niet helemaal toelichten. Ze zijn gewoon te googlen en anders kun je altijd contact met me opnemen.

Maar wat is dan de relatie met innovatiekracht?

Innovatie draait om creativiteit en ideeën generatie, dit vraagt om autonomie en vrijheid van medewerkers maar wel om richting. In je bedrijf wil je de uitvinder in plaats van de kunstenaar. Uiteindelijk wil je namelijk dat de ideeën leiden tot nieuwe diensten, producten, procesverbeteringen et cetera. Een goede visie helpt bij het kanaliseren van de ideeën, maar biedt voldoende ruimte en vrijheid voor je medewerkers om nieuwe ideeën te genereren. Dus wees inspirerend als bestuur en management en draag op die manier bij aan de innovatiecultuur van je organisatie.

Onze inzichten in je inbox?

Schrijf je dan in voor de Wise up nieuwsbrief. Wekelijks nieuwe inzichten in je inbox.