Moniek’s eerste maanden bij Wise up

Dit blog bevat een kort Interview met Moniek Hermans. Zij is afgelopen december begonnen bij Wise up Consultancy en deelt haar ervaringen tijdens de eerste maanden bij Wise up.

Wanneer ben je begonnen bij Wise Up? En hoe was het om tijdens Corona te beginnen met een nieuwe baan?

Ik ben per 1 december begonnen als consultant bij Wise Up. Het ‘nieuw binnenkomen bij Wise Up’ was, ondanks de niet-normale omstandigheden, een warm welkom. Al dan niet telefonisch of digitaal kennis maken, het inlezen in nieuwe projecten en materie, het uitvinden wat de manieren van werken zijn binnen het bedrijf: het verloopt eigenlijk net zoals wanneer je met allemaal collega’s op kantoor zit. Je moet vragen, mailen, bellen en zoeken naar je eigen weg. Maar als consultant ben je toch voor het merendeel een 1-pitter: je zit op je eigen opdrachten en hebt je eigen expertises en manieren van werken. Dus je bent het gewend om zelf veel uit te zoeken en hebt je collega’s niet direct nodig om aan je opdrachten te kunnen werken.

De werkzaamheden van consultant waren voor mij niet nieuw, maar toch: nieuwe werkvelden, nieuwe collega’s, nieuwe projecten… Je wilt alles zo goed en snel mogelijk onder de knie krijgen en iedereen leren kennen. Daarnaast ken je bij een nieuwe baan het netwerk nog niet goed en het is fijn als je met elkaar tips en tricks kunt delen. En dat kan bij Wise Up, want de deuren staan voor je open (hetzij letterlijk of telefonisch/digitaal).

Ik heb namelijk ook het geluk gehad dat ik toch nog met enige regelmaat naar het Wise Up kantoor kon waar ik, natuurlijk op een corona-verantwoorde manier, met enkele andere collega’s kon sparren en met mijn beginners-vragen dus direct ergens terecht kon. En ik heb ook het gevoel dat ik altijd kan bellen als ik dan toch met brandende vragen zit. Dus het ‘beginnen bij een nieuwe baas’: dat was eigenlijk ‘heel normaal’. En daar hebben de toewijding van Inge en mijn collega’s voor gezorgd!

Hoe verliep de kennismaking met de klanten?

Het toverwoord voor alle communicatie blijkt nu Teams te zijn. Want werken bij de klant op locatie kan nu veelal niet, thuiswerken is het devies en daarom draaien de camera en microfoon van je laptop overuren. Of je hebt inmiddels pijnlijke oren van het in hebben van oordopjes de hele dag.

Ik zie er ook wel de positieve kanten van. Zo is het handig om 1 op 1 of in kleine groepjes afspraken te hebben waarin je met elkaar de gang van zaken doorspreekt wanneer een project loopt. Vooral als de klant 100 km verderop zit, dan is het fijn om de reistijd te kunnen overslaan. En het voordeel van Teams tegenover bellen (want dat kan natuurlijk ook nog altijd) is dat je via schermdelen toch de stand van zaken inzichtelijk met elkaar te kunnen delen. Iedereen zit ook nu volgepland met vergaderingen, dus het dwingt je om efficiënt door de agendapunten heen te gaan en niet te veel uit te wijden in de beperkte tijd die je hebt.

Wel mis ik nu tijdelijk de spontaniteit en het ongedwongene. Het begint al bij de kennismaking: ik hou er van om te zien wie ik tegenover me heb. En dan bedoel ik natuurlijk niet alleen de bovenkant vanaf een scherm, maar face-to-face: de kleding, de houding, de handdruk, dat stukje welkom heten in de lobby van een gebouw: het hele pakket. Dat valt toch moeilijk via een scherm over te brengen. Of onder de vergadering even 2 zinnen wisselen. Die zaken mis ik nu echt. Gelukkig komen die tijden weer terug. Ik kan in elk geval niet wachten totdat ik weer normaal de boer op mag en letterlijk en figuurlijk mijn weg naar en in opdrachten kan gaan vinden.

Wat vind je het leukste van je werkzaamheden als consultant?

Als consultant moet je vaak tussen de regels door lezen, snel schakelen en vele ballen in de lucht houden en lijntjes volgen en bij elkaar brengen. Ik vind het leuk om het geheel te overzien en vooral om een project van A-Z mee te maken. Dan zie je waarvoor je het allemaal doet.

Naar wat voor een soort opdrachten ben je voor te toekomst op zoek?

Bij mijn vorige werkgever ben ik in aanraking gekomen met milieuwetgeving en alles wat er omheen hangt: circulaire economie, energietransitie, CO2-neutraal werken. Ik ben zelf ook bewust met mijn eigen carbon footprint bezig en heb gemerkt dat alles wat met het klimaat te maken heeft me toch meer aan het hart ligt dat dat ik van tevoren dacht. Dus ik wil graag verder met de onderwerpen circulaire economie en energietransitie. Veel bedrijven (maar ook overheden) hebben nog geen idee wat er eigenlijk op hen afkomt en wat voor impact dit op hen gaat hebben. Of ze kijken alleen naar zichzelf maar niet naar de gehele keten. Ik zou graag met het bedrijfsleven en de overheid willen kijken naar welke impact energietransitie op hen heeft op allerlei gebieden: van productontwerp tot Human Capital Agenda (HCA). Want niet alleen producten of services zullen veranderen, maar ook de werkzaamheden die werknemers moeten uitvoeren. Het bedrijven en overheden bewust maken van deze impact en kijken wat we ermee kunnen doen, dat wil ik het liefste doen.

Bekijk hier het volledige profiel van Moniek Hermans!

Heb jij onze whitepapers al ontdekt?

Deze kun je gewoon gratis aanvragen bij whitepapers

 Je ontvangt dan ook de wekelijkse vervolgblogs over trends gemakkelijk in je mail

 

Over Wise up Consultancy: Wij helpen (semi)overheden, onderwijsinstellingen en netwerkorganisaties bij het oplossen van vraagstukken op het gebied van arbeidsmarkt, onderwijs en economie. Dit doen we door het inzetten van ervaren project- en programmamanagers, enthousiaste onderzoekers en bevlogen adviseurs. Hiermee brengen we complexe opdrachten en vraagstukken van onze klanten tot een succesvol resultaat zodat zij zelf kunnen excelleren. Hiermee bewerkstelligen we maatschappelijke impact door de arbeidsmarkt in balans te houden en zo veel mogelijk mensen mee te laten doen.